Sunday, January 8, 2017

Apakah tujuan agama? - Kisah tentang agama dan tanggapan manusia.

 Bila mencari makna dan mendalami agama yang kita warisi, adakah kita akan lebih memahaminya atau menjauhinya? Kita dilahirkan di dalam agama yang telah ditentukan sejak kita lahir. Kita tidak diberi pilihan untuk memilih. Namun, setiap agama di dunia ini mengajar tentang kebaikan. Walaupun dibesarkan dalam agama masing-masing dan di ajar tentang kebaikan mengapa kita masih melakukan kejahatan? Adakah agama yang patut dipersalahkan? Agama itu sepatutnya membawa kepada kebaikan, membentuk keperibadian dan mewujudkan kelompok manusia yang baik, jadi mengapa agama dilihat membawa kepada perpecahan, pergaduhan dan peperangan? Apakah sebenarnya agama? Apakah tujuan agama?





Kebanyakan dari kita membesar dengan agama yang kita telah anuti sejak kita dilahirkan. Kita diajar solat, membaca kitab agama, sejarah-sejarah agama kita, tokoh-tokoh agama kita. Selain kita diajar tentang kebaikan dan keburukan juga syurga dan neraka. Perkara paling menakutkan dalam hidup kita yang sering digembar-gemburkan ialah apabila kita melakukan sesuatu kesalahan kita akan di masukkan kedalam api neraka. Api neraka pula ada 7 jenis untuk kesalahan yang berbeza. Secara umumnya api neraka dikatakan 70 kali ganda lebih panas dari api biasa di dunia. Walaupun tidak pernah melihatnya apatah lagi menyentuhnya, namun kita semua takut akannya namun masih berani meingkari dan melakukan kesalahan-kesalahan yang akan membuat kita dicampakkan ke dalam neraka. 


Jadi persoalan di sini...jika kenapa manusia masih lagi melakukan perkara yang bertentangan dengan agama walaupun diketahui akan masuk ke neraka jika melakukannya? Adakah kerana manusia sebearnya tidak takut dengan api neraka? Atau sebenarnya jauh disudut hati tidak percaya akan kewujudan api neraka? Atau mungkin percaya dan mungkin tidak? Tidak ambil peduli mungkin? Atau kerana agama itu sendiri menjanjikan syurga walau apapun perbuatan jahat yang kita lakukan? Maka berebut-rebutlah orang hendak menjadi pengikut agama tersebut..


Agama menjadi rebutan kepada mereka yang mengejar syurga. Apakah itu syurga. Syurga yang diandaikan setiap manusia di mana imaginasi indah yang telah diwujudkan dan ditanamkan dalam fikiran kita sejak kecil walaupun sebelum kita belajar mengeja dan membaca lagi. 

Tetapi, setiap agama menjanjikan syurga atau pengakhiran yang baik kepada pengikut yang taat dan patuh pada ajaran manakala yang ingkar pula akan mendapat balasan neraka. Maka, lahirlah pendokong-pendokong agama ynag memperjuangkan syurga. Tokoh-tokoh agama pula dipandang tinggi dan mulia dan Raja pula pendokong sistem beragama kerana pada zaman dahulu, Raja yang membawa Agama, dan sesiapa yang memiliki agama dia memiliki kuasa, empayar dan kekayaan. Namun, pada masa kini, agama dilepaskan kepada Tokoh Agama dan Raja lebih kepada Penasihat yang membeaskan Raja dari beban dan tanggungjawab agama. Walaupun ramai yang mungkin tidak bersetuju, namun ini adalah hakikat.

Dan bila agama menjadi satu sumber pendapatan, kekuasaan, pangkat dan penghormatan, ketamakan mula timbul. Manusia memang dilahirkan dengan naluri dan nafsu tamak, namun itu bukan bermakna manusia itu jahat. Mereka hanya menjadi jahat bila mereka memutuskan mereka hendak menjadi jahat dan mereka boleh menjadi baik jika mereka memilih untuk menjadi baik.

Tapi tidak mudah menolak godaan wang, pangkat, kuasa dan kemahsyuran. Perjuangan yang dahulu untuk kebaikan sejagat mula di kawal berdasarkan kepentingan individu, organisasi atau kumpulan-kumpulan yang inginkan 4 perkara di atas. Prinsip dan mata telah digelapi oleh nikmat dunia.

Tidak salah untuk mendapatkan wang, pangkat, kuasa dan kemahsyuran. Tetapi masalahnya, kebanyakannya yang telah diberi peluang telah menjadi tamak. Mula melebihkan kepentingan diri sendiri, kaum kerabat sedangkan pengikut yang bermatian-matian memperjuangkan agama ditindas dan dipijak-pijak, hidup kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Di manakah keadilan yang diperjuangkan, di manakah kebaikan yang diajarkan. 

Jika betul agama itu mendatangkan kebaikan, kenapa manusia sering berperang malah masih berperang sehingga ke hari ini. Jika agama mendidik manusia menjadi orang yang baik, kenapa masih ramai orang jahat di luar sana? Agamakah yang bersalah? Pentingkah berperang kerana agama walau membunuh mereka yang tidak bersalah? Di manakah agama jika hati masih penuh kejahatan, dendam dan ketamakan?

No comments:

Post a Comment

7 chakra utama mempengaruhi emosi, kesejahteraan diri dan penurunan berat badan kita

   Walaupun anda sudah berusaha keras untuk makan makanan yang sihat dan bersenam tapi masih tidak dapat menurunkan berat badan? Anda telah ...