Sunday, December 6, 2020

7 KEBAIKAN DIET KETO

 


7 KEBAIKAN DIET KETO

Keto mempunyai banyak kebaikan kerana ia mengubah kimia badan anda. Badan anda akan lebih cekap apabila ia mempunyai keton sebagai bahan bakar.



1. Berat Badan

Ini sudah semestinya, adalah kebaikan utama yang dicari oleh orang ramai. Apabila lemak menjadi sumber tenaga, badan anda secara aktif membakar lemak apabila ia memerlukan lebih tenaga berbanding menggunakan glukosa.

Tetapi bagaimana proses sebenar berfungsi?

Apabila badan anda memasuki ketosis, gula darah dan paras insulin menurun. Ini memberikan sel-sel lemak keupayaan untuk melepaskan air yang telah mereka simpan dan inilah sebab pada mulanya, kebanyakan orang melihat kejatuhan besar berat badan mereka akibat kehilangan air.

Selepas itu berlaku sel-sel lemak cukup kecil untuk memasuki aliran darah dan memasuki hati di mana mereka boleh ditukarkan menjadi keton.

Proses ini berterusan semasa anda menempuhi sepanjang perjalanan keto dan selagi anda meletakkan diri anda dalam defisit kalori (kurang kalori).


2. Kawalan Selera Makan

Satu perkara yang luar biasa berlaku apabila diet anda tidak berat karbohidrat. Anda akan mendapati bahawa anda tidak lapar seperti biasa dan tidak berakhir dengan keinginan rawak yang menyebabkan anda makan makanan yang tidak sihat.

Ramai orang yang melakukan keto dapat melakukan intermittent fasting (puasa secara berselang-seli) di mana mereka hanya makan pada tempoh tertentu seharian. Hal ini boleh dilakukan kerana perut anda tidak akan menanggis memberitahu anda bahawa anda perlu makan donat.


No comments:

Post a Comment

7 chakra utama mempengaruhi emosi, kesejahteraan diri dan penurunan berat badan kita

   Walaupun anda sudah berusaha keras untuk makan makanan yang sihat dan bersenam tapi masih tidak dapat menurunkan berat badan? Anda telah ...